Was het nu ’70, ’90 of ’10 … om te zien?
In 2010 wordt Willy Sommers gehuldigd in de Eregalerij van de
Vlaamse muziek voor “een leven vol muziek”. Het is het minste dat je kan zeggen
van Willy Sommers, jaargang ’52, geboren De Gieter.
Muziek is alles voor de kleine spring-in ‘t-veld en jongste van
twee kinderen. Jazeker, hij studeert braafjes in de geest van de tijd voor
regent talen. Maar het is zijn naschoolse opleiding aan de muziekacademie in
Anderlecht (notenleer, piano en sax) die hem in de creatieve jaren zestig op
het spoor zet van rock en pop, met respectievelijk The Sons of Abraham en The
Yeats. Iedereen heeft zijn voorgeschiedenis.
De jaren ’70 met 7 anjers, 7 rozen
Op kerstavond 1970 leert Willy De Gieter producer Roland
Verlooven kennen. Het begin van een kwarteeuw samenwerking. Mentor Verlooven
doopt hem Sommers en schenkt hem een eerste solo-single: Het is weer morgen.
Een nieuw, fris geluid in de Vlaamse muziek, zo blijkt.
Zijn tweede single is meteen goed voor 19 weken op nummer 1,
100.000 verkochte exemplaren en vertalingen in het Frans, Duits en Spaans: 7
anjers, 7 rozen. Goed anderhalf jaar later staat Sommers met meer dan een half
miljoen singles aan de absolute top van de verkoop. Wie in hem een one
hit-wonder ziet, stelt vast dat hij de hits aan mekaar blijft rijgen: Sympathie
is geen liefde, Weet je nog die slow, Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds, Blijf
nog een uurtje bij mij (Zomerhit 1974), Dans met mij tot morgenvroeg, Holiday…
Het succes draait in 1978 uit op een lange termijncontract
met platengigant Philips/Polygram en de LP Willy Sommers Internationaal met de
Franse, Duitse en Spaanse vertalingen van zijn hits.
Maar, ook al verzamelt hij de Zomerhits van 1979 (De nacht
wordt lang), 1981 (Naar de zee) en 1984 (Ik ben verliefd op haar), aan de
vooravond van de jaren ’90 heeft Willy Sommers er geheel in overeenstemming met
de tijdsgeest een moeilijk decennium opzitten.
De jaren ’90 van Tien om te Zien
De volharding van die jaren brengen hem niettemin
onverminderd als een boegbeeld van de Vlaamse muziek aan de drempel van een
nieuwe tijd. De komst van de commerciële zender VTM bombardeert Willy Sommers
tot goddelijke status in de rol van presentator van Tien om te Zien. Tot in een
uitverkocht Sportpaleis en zomeredities in Blankenberge toe.
Hij praat op VTM hits van binnen- en buitenlandse sterren aan
mekaar en scoort er zelf een dozijn of zo. Te beginnen met Het water is veel te
diep, gevolgd door Als een leeuw in een kooi.
En Willy Sommers haalt het buitenland binnen, met vertalingen
uit het Frans of het Italiaans op Parfum d’amour (1993) of Profumo d’amore
(1996).
Het einde van de samenwerking met Roland Verlooven en
Polygram in 1996, brengt hem John Terra en Play That Beat! PTB brengt de eerste
8 LP’s op cd uit. Dat helpt het einde van Tien om te Zien te verteren en het
brengt 7 anjers, 7 rozen naar een volgende decennium, eerst in de Eregalerij
(2002), vervolgens in de hippe sector van TMF dankzij Daan & Seppe.
Verder dankt het trio Willy Sommers, Luc Steeno & Lisa
del Bo hun brug over een moeilijk decennium aan hun langlopende succesformule
De mooiste duetten en meer… (2003). En zo staat Willy Sommers andermaal als
boegbeeld klaar voor weer een nieuwe tijd.
De jaren ’10 en de volgende 10 jaren
Want voor wie terugkijkt, tekenen de jaren ’70, ’90, de
oneven decennia dus, de topjaren voor Willy Sommers. Wie vooruitkijkt, kan dat
evenwel met het grootste vertrouwen doen. Want ook de oneven jaren ’10 van de
nieuwe eeuw start Willy Sommers als vanouds helemaal aan de top met een trio
nummer 1-hits: Vogelvrij, Een wonder van een vrouw, Liefde voor altijd.
Radio 2 en Sabam vereeuwigen de zanger Willy Sommers in De
Eregalerij voor “een leven vol muziek”, muziekzender Anne zet hem al evenzeer
in de bloemetjes met hun carrière-award, en er komt een memorabel
jubileumconcert (40 jaar aan de top!) in het Kursaal van Oostende.
En dat laatste groeit uit tot een jaarlijkse traditie.
Ongetwijfeld minstens goed voor de volgende tien jaar.